• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107446
+
-

شوک مثبت  کشف واکسن کرونا به نفت

موفقیت واکسن کرونا در روسیه باعث شد تا قیمت نفت دیروز با رشد بیش از یک درصد در معاملات همراه شود. قیمت نفت که هفته گذشته را تحت‌تأثیر اتفاقات در خاورمیانه با رشد قیمت پشت‌سر گذاشت حالا با خبر موفقیت واکسن کرونا در روسیه به این رشد ادامه داد تا آنجا که قیمت نفت برنت در بالای ۴۵ دلار در هر بشکه جا خوش کرده است.
به گزارش ایرنا، کشف واکسن کرونا از آن جهت اهمیت دارد که می‌تواند امیدها را برای بازگشت اقتصاد به شرایط عادی و افزایش تقاضا برای نفت افزایش دهد چراکه اقتصاد جهان با شیوع کرونا چند ماهی است که به کما رفته و پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از رشد منفی اقتصاد جهانی دارد.
بااین‌حال اخباری که از روسیه درباره واکسن کرونا به گوش می‌رسد دلگرم‌کننده است هرچند نباید تا ابتدای سال ۲۰۲۱ منتظر توزیع جهانی این واکسن باشیم. موفقیت واکسن کرونا در روسیه در کنار نزدیک شدن به فصل سرد سال و افزایش تقاضای سوخت، امیدها را برای رسیدن قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه در هفته‌های پیش‌رو بیشتر کرده است. البته در پی امید به محرک‌های اقتصادی آمریکا بازار جهانی نفت با رشد قیمت طلای سیاه مواجه شده به‌نحوی‌که قیمت شاخص نفت خام برنت با ۷ سنت افزایش به ۴۵دلار و ۶ سنت و قیمت شاخص نفت سبک آمریکا با ۱۴سنت افزایش به ۴۲ دلار و ۸ سنت رسید.
رویترز گزارش داده که قیمت نفت خام دیروز استحکام بیشتری به‌دست آورد، زیرا افزایش امیدواری به محرک‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا و رشد دوباره تقاضا در آسیا در پی بازگشایی اقتصادها، از قیمت‌ها حمایت بیشتری کردند.
خبر مهم دیگر اینکه مدیرعامل سعودی آرامکو از برنامه‌ای برای رساندن ظرفیت تولید روزانه نفت خام این شرکت به ۱۳ میلیون بشکه خبر داد. امین ناصر اعلام کرد: سعودی آرامکو برنامه‌هایی برای افزایش روزانه یک‌میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت خود دارد و باوجود کاهش هزینه‌ها می‌خواهد ظرفیت تولیدش را به مجموع روزانه ۱۳ میلیون بشکه برساند. وی همچنین پس از اعلام نتایج 3‌ماه این شرکت، در نشستی آنلاین به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران گفت: برنامه هزینه سرمایه‌گذاری شرکت آرامکو برای سال ۲۰۲۱، به مقدار قابل‌توجهی کمتر از برنامه پیشین خواهد بود. هزینه سرمایه‌گذاری در برنامه پیشین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار بود. این در حالی است که سود شرکت بزرگ نفتی سعودی آرامکو در 3ماه دوم سال‌جاری میلادی ۷۳ درصد کاهش یافت، زیرا سقوط تقاضای انرژی و قیمت‌ها به‌دلیل بحران ویروس کرونا در فروش بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان اثر منفی گذاشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید